Witaj w fascynującym świecie kolei krzesełkowej na Kopę, która jest kluczowym elementem turystyki w Karkonoszach. Kolej krzesełkowa „Zbyszek” zlokalizowana w Karpaczu stanowi wyśmienity wybór dla miłośników górskich wędrówek oraz narciarstwa.
Od momentu rozpoczęcia swojej działalności w 1959 roku, kolej przesła nowe krzesła, z początkowych jednosobowych, które funkcjonowały przez długi czas, aż do znacznej modernizacji w 2018 roku. Od 26 kwietnia 2018 roku, nowoczesne 4-osobowe kanapy oraz gondole dla osób niepełnosprawnych zapewniają jeszcze większy komfort pasażerom, co w znaczący sposób poprawiło jakość podróży.
Przebiegając przez malownicze tereny Karkonoskiego Parku Narodowego, kolej ta jest nie tylko środkiem transportu, ale również doskonałym punktem widokowym na piękne krajobrazy Karkonoszy. Oferuje ona niepowtarzalne wrażenia z podróży, a dotarcie z Karpacza na Śnieżkę, oddaloną o zaledwie 2,5 km od górnej stacji, stanowi przyjemność dla wszystkich turystów.
Wędrówka na szczyt zajmuje zaledwie około 50 minut, co czyni ją dostępną dla każdego, kto pragnie podziwiać uroki tej niezapomnianej okolicy. Kolej krzesełkowa jest obsługiwana przez spółkę z o.o. Karpacz Ski Arena, która dotychczas nosiła nazwę „Miejska Kolej Linowa Karpacz” i z dumą kontynuuje swoją tradycję dostarczania wyjątkowych doświadczeń w Karpaczu.
Historia
W okresie po drugiej wojnie światowej zrodził się pomysł budowy wyciągu saniowego, który miałby obsługiwać trasę na Kopę, działając jedynie w sezonie zimowym. Prace nad jego koncepcją rozpoczęły się już w 1945 roku, jednak mimo poniesionych wydatków, projekt ten nie został zrealizowany. W latach 1958-1959, na tej samej trasie przewidzianej dla wyciągu saniowego, wzniesiono nowoczesną kolej krzesełkową, która jest czynna przez cały rok.
Budowa kolei krzesełkowej została zlecona firmie Mostostal, a projekt opracowano w Krakowskim Biurze Projektowo-Badawczym Budownictwa Przemysłowego. Pierwsze jazdy próbne odbyły się 22 lipca 1959 roku, podczas obchodów Narodowego Święta Odrodzenia Polski. Całkowity koszt budowy wyniósł niemal 12 milionów złotych. Podpory dla kolejki wybudował Mostostal Zabrze. Uroczystego otwarcia kolei, które miało miejsce 1 stycznia 1960 roku, dokonał Henryk Janulewicz, przewodniczący Prezydium Powiatowej Rady Narodowej w Jeleniej Górze.
W końcówce lat 80. XX wieku kolej została poddana modernizacji. W ramach tego przedsięwzięcia zamontowano wyższe podpory, zainstalowano mocniejszy silnik, nową przekładnię oraz linę, natomiast budynki stacji pozostały niezmienione. Modernizację zrealizowano do 23 października 1991 roku.
Do 1984 roku kierownikiem kolei był Zbigniew Pawłowski, który zmarł w 2010 roku. W wyniku jego zasług, od 15 października 1995 roku kolej nosi imię „Zbyszek”. Dodatkowo, w 1999 roku uruchomiono funkcjonującą wzdłuż dolnej części trasy kolej krzesełkową „Liczykrupa”, która oferuje 2-osobowe krzesełka. Kolej ta ma długość 924 metry, pokonuje różnicę wzniesień wynoszącą 124 metry oraz dysponuje zdolnością przewozową sięgającą 1400 osób na godzinę. Kolej „Liczykrupa” obsługuje wyłącznie narciarzy.
Przebudowa
W dniu 14 kwietnia 2014 operator złożył wniosek o rozpoczęcie procedury mającej na celu uzyskanie pozwolenia na budowę nowoczesnej, 4-osobowej kolei krzesełkowej. Projekt zakładał nie tylko nową linię, ale również rozbudowę towarzyszącej infrastruktury. W dniu 26 września 2014 Rada Naukowa Karkonoskiego Parku Narodowego pozytywnie oceniła przedłożony projekt. Otrzymanie pozwolenia na budowę miało miejsce na przełomie roku 2014 i 2015.
Nowa inwestycja miała na celu zastąpienie wyciągu orczykowego „Liczyrzepa”, a także przebudowę istniejących budynków górnej i dolnej stacji. W projekcie przewidziano poszerzenie połączenia nartostrad „Jan”, „Liczykrupa” oraz „Euro”. Ponadto miał powstać innowacyjny system transportowy w postaci kolei torowej, gdzie wagony cztero- lub ośmioosobowe poruszałyby się po szynach umieszczonych około 1 metra nad ziemią, łącząc parking z dolną stacją nowej kolei.
Architektoniczna koncepcja budynku stacji górnej nawiązywała do struktury obserwatorium na Śnieżce, a plan zakładał budowę czterech kondygnacji, w tym dwóch częściowo zagłębionych w ziemi. Inwestycja miała wymagać kosztu rzędu 48 milionów złotych.
W roku 2015 operator kolei zakomunikował, że uruchomienie inwestycji uzależnione jest od pozyskania funduszy unijnych. Ostatecznie, istniejąca linia krzesełkowa została zamknięta 18 września 2017, a w jej miejsce pojawiła się nowa kolej, która dysponuje nowoczesnymi czteroosobowymi krzesełkami od firmy Bartholet. System ten obejmuje również dwie gondole dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Uruchomienie nowej kolei miało miejsce 26 kwietnia 2018, co z pewnością przyczyniło się do zwiększenia atrakcyjności regionu oraz poprawy warunków dla narciarzy.
Dane techniczne
w latach 1959-2017
W tym okresie kolej krzesełkowa na Kopę miała charakterystyczne parametry, które zadecydowały o jej popularności.
Wyciąg krzesełkowy | na Kopę |
---|---|
Długość trasy [m] | 2278 |
Poziom stacji dolnej [m n.p.m.] | 795,2 |
Poziom stacji górnej [m n.p.m.] | 1325,2 |
Różnica poziomów [m] | 530 |
Podpory trasowe | 24 |
Rodzaj krzesełek | 1-osobowe |
Liczba krzesełek | 160 |
Przewozowość [osób na godzinę] | 461 |
Wartości techniczne, takie jak długość trasy oraz różnica w poziomie pomiędzy stacją dolną a górną, stanowiły istotne elementy analizy funkcjonalności wyciągu.
od 2018
Od tego roku, kolej przeszedł znaczące zmiany, co wpłynęło na jej efektywność oraz komfort użytkowania.
Kolej krzesełkowa | na Kopę |
---|---|
Długość trasy (m) | 2278 |
Wysokość stacji dolnej (m n.p.m.) | 823,7 |
Wysokość stacji górnej (m n.p.m.) | 1353,7 |
Różnica wysokości (m) | 530 |
Podpory na trasie | 17 |
Rodzaj krzesełek | 4-osobowe + 2 gondole |
Ilość krzesełek | ? |
Przewozowość (osób na godzinę) | 1200 |
Zmiana różnych parametrów, jak na przykład rodzaj używanych krzesełek oraz zwiększenie przewozowości, wpłynęły na poprawę jakości obsługi pasażerów.
Przypisy
- Karpacz Ski Arena NIP 6111864824 KRS 0000150651 REGON 230414640 | krs-pobierz.pl [online], krs-pobierz.pl [dostęp 30.12.2018 r.]
- Wyciąg w Karpaczu dopiero po świętach. nj24.pl, 30.03.2018 r. [dostęp 04.04.2018 r.]
- Rafał Święcki: Wyciąg na Kopę w Karpaczu nie jest modernizowany. Właściciel szuka finansowania. jeleniagora.naszemiasto.pl, 04.05.2015 r. [dostęp 04.08.2016 r.]
- Rafał Święcki: Nowa kolejka na Kopę w Karpaczu. naszesudety.pl, 09.01.2015 r. [dostęp 04.08.2016 r.]
- Zielone światło dla inwestycji na Kopie. karpacz.pl, 26.09.2014 r. [dostęp 04.08.2016 r.]
- Kolejne latające talerze w Karkonoszach. naszesudety.pl, 30.09.2014 r. [dostęp 04.08.2016 r.]
- Przemysław Semczuk: Wyciąg w Karpaczu kończy pół wieku. Newsweek Polska, 15.12.2009 r. [dostęp 04.08.2016 r.]
- Odszedł Zbigniew Pawłowski. Grupa Karkonoska GOPR, 02.04.2010 r. [dostęp 04.08.2016 r.]
- Marek Baran: Koleje linowe i wyciągi narciarskie w Polsce. Historia i dzień dzisiejszy. Łódź: Księży Młyn Dom Wydawniczy Michał Koliński, 2010, s. 107. ISBN 978-83-7729-036-1.
- Marek Baran: Koleje linowe i wyciągi narciarskie w Polsce. Historia i dzień dzisiejszy. Łódź: Księży Młyn Dom Wydawniczy Michał Koliński, 2010, s. 106. ISBN 978-83-7729-036-1.
- Wyciąg saniowy z Karpacza na Kopę. W: Tomasz Rzeczycki: Utracone Sudety. Tropem miejsc, które zniszczył PRL. Kraków: Wydawnictwo Technol, 2014, s. 99-120. ISBN 978-83-60762-49-3.
Pozostałe obiekty w kategorii "Inne obiekty":
Wodospad Łomniczki | Parafia Ewangelicko-Augsburska w Karpaczu | Karczma Sądowa 1735 | Parafia Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w KarpaczuOceń: Kolej krzesełkowa na Kopę